Anna Lefevre Skjöldebrand rapporterar från Medica

Förra veckan satte jag mig på ett plan som tog mig till ett grått och regnigt Düsseldorf. Jag var lite spänd inför vad som väntade, Medica, den enorma mässan för medicinteknik, och boende på "Sverigebåten".

Medica är enormt stort: 19 utställningshallar, över 5000 utställare och fler än 120 000 besökare per dag. Inte konstigt det är svårt att hitta hotell! Det är också en utmaning att komma som besökare till mässområdet. Vilka hallar ska man besöka? Var finns de svenska företagen? Hur hittar man något att äta?

Business Sweden hade en samlingsmonter för svenska SME-företag

Jag hade dock ett uppdrag för mig själv, att träffa några av de svenska SME-företagen som fanns på plats. Det är kanske inte alla som vet att Business Sweden har en samlingsmonter som möjliggör för mindre svenska företag att ställa ut. Montern samlar ett flertal företag som får en möjlighet att synas, men minst lika viktigt, en mötesplats för att träffa potentiella eller befintliga distributörer och samverkanspartners.

Det är alltid lika roligt och givande att se företagen presentera sina produkter och lösningar, ofta med en enorm entusiasm, passion, i att få möjligheten att förbättra vården för alla de patienter som kan ha nytta av deras produkter. Det var en stor bredd på det som erbjöds i montern och det var uppenbart att många företag hade fullbokade mötesscheman.

Varför är det då viktigt även för små företag att få möjligheten att delta i Medica? Vi vet alla att det är viktigt att komma upp i en tillräcklig försäljning för att kunna överleva och utvecklas. Vi vet tyvärr också att det inte alltid är lätt för företagen att hitta kunder i Sverige. Många bra produkter och metoder har svårt att hitta sina kunder och användare på den svenska marknaden. Samtidigt är hälsosektorn en växande bransch internationellt. Det finns många marknader som söker företag med produkter som kan erbjuda nya lösningar på patienternas, och ibland även vårdens, problem. Och kanske är det på Medica som dessa dörrar öppnas på glänt för företagen! En möjlighet att komma vidare i det hårda arbete det innebär att som litet företag etablera sig och finna sin marknad.

Dyr varmkorv

Och ni som fortfarande funderar på de viktiga frågorna, hur var Sverigebåten och hittar man något att äta, ska också få svar. Fördelen med båten var att många svenskar var samlade. Maten var svårare. Efter några timmars kamp mot lågt blodsocker blev det en hot dog på mässområdet för 50 kronor. Kanske inte vad jag hade hoppats på, men en erfarenhet var det i alla fall!

Anna Lefevre Skjöldebrand

logo

Besöksadress
Sveavägen 63, Stockholm

Postadress
Box 3601
103 59 Stockholm

Telefon 08-586 246 00 (vxl)

E-post info@swedishmedtech.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Är ditt företag medlem i Swedish Medtech har du möjlighet att ta del av vårt medlemsbrev, som skickas ut 11 gånger per år.